Scaffolding: zo doe je het!

Een leerling vraagt iets in de les. Je kunt het natuurlijk voorzeggen, maar daar leert hij of zij niet van. Dus probeer je de leerling via een omweg bij het antwoord of in ieder geval in de juiste richting te laten komen. Herkenbaar? Die techniek heeft een naam: scaffolding. Dit schooljaar zijn wij naast het lesgeven en het runnen van RedFish gestart met een masteropleiding Talentontwikkeling & Diversiteit aan de Hanze Hogeschool te Groningen en hebben wij ons het afgelopen semester verdiept in de interactie in de klas.

Scaffolding dus. Letterlijk: een steiger bouwen om zo de leerling naar een hoger niveau van denken te krijgen. Op onderstaande poster zie je de vier stappen van het zogenaamde contingente scaffoldingmodel. Benieuwd hoe dat er in de praktijk uitziet? Scan dan de QR-code voor een voorbeeld uit de lespraktijk van Martijn. Ook uitstekend toe te passen bij een project als VMBO Up! 🙂 We vertellen je er graag mee over tijdens één van onze workshops!